Followers

Thursday, April 27, 2023

Itulah Aku

Bali : Dalam perjalanan ke gunung ,14/7/2006


Hari ini,
Rabu, tanggal 10 Muharram 1430,
Hari Asyura,
Bersamaan 7hb.Januari ,2009
aku masih berpuasa..
berdoa dan mengharap

Justeru,persis kata-kata Chairil Anwar
"Tuhanku
Dalam termanggu
Aku masih menyebut namaMu
Biar susah sungguh
mengigat Kau penuh seluruh "
. ........ ( Doa)

jadi,

Andaikan aku hidup seratus tahun lagi,,,
akan ku goreskan muka bumi ini dengan pena emasku..
aku coretkan dengan liku-liku hidupku yang panjang
agar nanti....jadi renungan buat anak-anak.

Kiranya hidup ini bisa mewarnai hidupmu
kau ulikilah ia...usah ditangisi atau diusapi
kiranya titis airmata menuruni pipi..
kadangkala ia adalah menifestasi
kemanusiaan jua...

Untuk apa ku ukirkan ini
unjuk dengan kisah-kisah yang bukannya indah
unjukanku , keluhanku semuanya itu
untuk apa untungnya?
uhh.....renungilah jika kau mampu!

Rasulullah s.a.w pernah bersabda maksudnya,
"Tidaklah harus orang yang tidak tahu itu
diam
dalam ketidaktahuannya (kebodohan)
dan
tidaklah harus orang yang berilmu itu
diam
dengan ilmunya (tidak mengajar)
-(hadis riwayat Attabrani)

Aku juga pernah dengar ada orang berkata;
"One cannot live well until one has
learned how to read well.."

dan banyak lagi yang aku dengar..
Itulah Aku!

*********
(Sila highlightkan sambungan dibawah ini:)


Aku dilahirkan dari keluaraga biasa yang hidup sedarhana.Ibu berasal dari sebuah pekan kecil di dalam daerah Bacok.Ayahku dari Kota Bharu.
Aku adalah generasi yang ke sepuluh dari
nasab ayahku.. dari catatan ayahku (yang ditulisnya dalam tulisan jawi ) generasi pertama berasal dari Petani,di Selatan Thailand .

Susunannya.......

Dato Lela Wangsa (Petani)


kemudian Mekong Chik

kemudian Dato Che Nik

kemudian Abu Saamah

kemudian Mekong Saamah

kemudian Pengahulu Abdullah

kemudian Penghulu Yamin

kemudian Haji Awang

kemudian Mohd Hussain ( Khalie' )

dan kini Itulah Aku

Anak-anakku adalah generasi yang ke sebelas .
Cucu-cucuku adalah generasi yang ke duabelas.
wow....seronok juga memikirkannya....
Apa lagi buat masa kini aku sudah mempunyai hampir seratus orang sepupu !



Itulah Aku !










No comments:

Post a Comment