Followers

Sunday, June 7, 2009

Lawatan ke Rose Garden dan elephant show


Perjalanan berikut ialah untuk menuju ke destinasi yang ke 3


3.: Wood Carving centre

Beratus-ratu ukiran kayu dalam berbagai bentuk dan tema di pamirkan.Juga di tunjukkan aktaiviti mengukir yang sedang dijalankan.Aku kagum melihata satu ukiran panel berukuran 1.5 x 2 meter yang bertemakan "Flora dan Fauna" sedang dalam proses ukiran.Tapi percaya atau tidak harganya USD 35,000.

Semua hasil dijual menggunakan matawang Amerika Syarikat..Kami melihat sahaja.Berputih mata dan tidak mempu nak membelinya!.

Bersama dengan pelancong dari Jepun di pintu masuk ke Cobra show.

4. Snake Farm

Persembahan anak-anak muda Thai rnenunjukkan kemahiran bermain ular yang berbisa..Pengalaman yang mengerunkan. namun kami menonton hingga ke akhir pertunjukan.

5. Rose Garden.

Penari-penari jelita di Dewan Rose Garden

Di sini kami mula-mula dibawa ke sebuah dewan di mana kami disajikan dengan persembahan tarian trtaditional Thailand..Penari-penarinya terdiri dari gadis yang jelita (bukan lagi ladyboys seperti yang kami tonton semalam)).ia di selangi dengan Muang Thai,tinju ala Thailand dan beberapa persembahan lagi.Semuanya mengamit kenangan.

Kami kemudian dipertontonkan dengan aksi beberapa ekor gajah sebelum dibawa melihat tanaman pelbai jenis bunga ros dan okid.

Persembahan Gajah di Rose Garden.


6. Elephant Show

Kami tiba waktu tengahari di destinasi ini dan terlebih dahulu dibawa ,masuk ke dewan untuk makan tengahari.Makanan untuk pelancong-pelancong yang beragama Islam disediakan berasingan.Kami cukup selera mengisi perut.Maklumlah awal-awal pagi lagi keluar melancong!.

Menunggu Elephant show di mulakan

Persembahan Gajah selepas makan tengahari pula cukup hebat.Kami duduk di atas bangku panjang yang dibina khas seperti di sebuah stadium mini.Berbagai pertunjukan diadakan,peperangan olok-olok menggunakan gajah,perlawanan bola, gimanastik dan sebagainya.

Ia amat mempersonakan dan mendapat tepukan gemuruh para pelancong setiap kali berakhirnya sesuatu pertunjukan.

7.. Crocodile Farm.
-
Di taman buaya ini para pelancong dihidangkan dengan pertunjukan yang sungguh "menggerunkan".Dengan berdiri secara berabaris di pelantar berpagar yang dibina khas,kami dapat menonton semua aksi dengan jelas dan penuh debara.n.

Adigan yang paling menarik ialah apabila anak- muda Thai memasukkan kepalanya kedalam mulut buaya yang sedang ternganga luas..Kami menahan nafas.masing-masing.(Pernah berlaku keadaan dimana semasa tangan atau kepala dihuklurkan,buaya mengatup mulutnya,menyebebakan berlaku kecederaan serius) Hari itu semuanya selamat !

8. Pusat gem dan batu-batu permata Thailand...

Kami bertolak ke Kotaraya Bangkok pada jam 4.30 petang,dan terus di bawa ke pusat jualan dan mempraoses gem serta batu-batu permata terkenal di Bangkok.Selepas dihidangkan minuman fresh orange,para pelancong ditontokan dengan video yang menayangkan lokasi dan aktivciti carigali batu-batu permata.

Kemudian kami ke ruang kerja dimana batu-batu permata dicanai untuk menghasilkan berbagai -bagai bentuk perhiasan.Kesemua hasil yan g telah siap di pamerkan di rauang khas.Kami hanya mampu melihat-lihat sahaja..Permata yang paling kecil pun sudah mencapai hargi Usd 100.

Kami tiba kembali di hotel hampir jam 6.30 petang. untuk mandi manda dan menunaikan solat sebelum matahari terbenam.

Dari tingkap hotel kami diaras ketigabelas,kami dapat melihat bandaraya Bangkok bermandi cahaya yang berwarna warni..

Malam itu kami turun kebawah dan membeli pakaian yang dijual digerai-gerai yang dibina dikiri kanan jalan-berdekatan Hotel Baiyoke,Itulah. salah satu syurga membeli belah dibandaraya Bangkok!.


8hbb.Mac2009. (Sabtu)

Hari ini kami keluar dan menaiki kenderaan "Tut-Tut" untuk ke sebuah pasar terbuka yang menjual barang-barang lama..kemudian kami menggunakan LRT,(Ada satu atau dua haluan sahaja masa itu di Bangkok)untuk ke Chattuchat., iaitu kawasan membeli belah terbuka..Ada beratus-ratus gerai atau ruang perniagaan..yang menjual pellbagai barangn ,baru dan yang antik.

Kami jadi mabuk, untuk memilih dan membeli cenderahati.Banyak sekali yang menarik.Kami dan para pelancong lain berasak-asak di ruang yang sempit, bergerak dari satu blok ke blok yang lain.

Lebih separoh masa hari itu kami berada di Chattuchat.Dan kenangan membeli belah di situ terpahat menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan.. .


9hb.Mac.2003 (Ahad )

Kami bersiap-siap untuk perjalanan pulang ke Malaysia.Keretapi akan bertolak pada jam 3.00 petang. dan semenatara tiba waktunya kami keluar nuntuk membeli belah unyuk kali terakhir di pasar minggu yang memenuhi jalan-jalan di sekitar Hotel Baiyoke.

Kereatapi bertolak tepat jam 3 petang.Ia mengelusur perlahan-lahan kelauar dari Kotaraya Bangkok seolah-oleh berat hendak memabenarkan kami pulang.

Sememamgnya Kotaraya Bangkok berrjaya menambat hati kami.i .Walaupun sibuk,pemandu-pemandu dikota raya itu cukup berhemah.Kami tidak menemui sebarang kemalangan yang berkau dalam Kotaraya itu dalam tempoh empat hari kami disitu.

Setibanya di pekan sempadan dengan Malaysia. i terasa seolah-olah kami baru sedar dari mimpi. Bayangan gadis -gadis penari jelita di Rose Garden tempoh hari kembali bermain-main dimatakami.

Namun hakikatnya, Kota raya Bangkok sudah pun berada jauh dari kami.!

1 comment: