Followers

Monday, May 24, 2010

Malam Pertama



                           Berdua-duaan,bergurau senda dan hilai ketawa penuh mesra                

1.-Malam  pertama merupakan perkataan yang agak sinonim dengan malam pengantin .Biasanya di malam persandingan dua pengantin,setelah semua acara selesai ,tetamu sudah pun  pulang kerumah masng-masing,keluarga masih menguruskan kerja-kerja didapur dan diluar rumah., di saat itu tinggallah pasangan pengantin berdua--duaan uantuk memula kan babak  yang baru dalam hidup.

Dunia menjadi milik mereka berdua sahaja.Penghuni lain seolah-olah  tidak lagi ujud dan kedengaran.  Ketika itu hanya mereka berdua sahaja yang berkongsi hidup.Malam menjadi  begitu panjang dan penuh mesra. Hanya terdengar suara lunak,bisikan dan ungkapan manja, diikuti dengan gurau senda dan sekali sekali hilai yang mengasyikkan.

Di malam pertama itu hanya mereka berdua sahaja yang mencipta sejarah,mencipta kenangan dan pengertian yang nanti mengubah hidup mereka dikemudian hari.

Di malam itu tidak ada gunung yang tidak di daki,tidak ada lurah yang tidak di turuni, tidak ada keruh yang tak akan jernih dan  tiada kusut yang tak kan selesai. Semuanya berlaku pantas.

Bertuah lah pasangan yang berjaya mencipata malam yang penuh bersejarah.Kesemua makhluk dilangit dan dibumi tumpang bergembira,lebih-lebih lagi ayahanda dan bonda.

Hari esok nya tidak akan sama lagi dengan hari yang sebelumnya.Hanya takdir yang boleh mengubah segala-galanya.



2.  Malam pertama juga sebaliknya merujuk kepada saat pertama seseorang itu bangkit dari kuburnya untuk berhadapan dengan melaikat yang  ditugas bagi  memulakan sessi soal jawab.


Malam itu tersangat sunyi dan tidak terdapat teman atau pasangan yang  mengiringi.Ia adalah malam yang amat menakutkan!

"Aisyah  R.A bertanya tentang azab kubur , Rasulullah menjawab,ya  azab kubur pasti  ada" (Hadis riwayat Bukhari-kitab Al Janaiz))

Diri sendiri dicenkam sepi dan gelap yang tidak pernah  terbayang.Rasulullah pernah bersabda bahawa kubur itu memiliki himpitan. Di sana hadir  dua melaikat untuk mengemukakan beberapa soalan. 



Benarkah anda bisa menjawabnya :
  • dari lisan yang jarang menyebut namaNya
  • dari ibadah yang sering diremehkan  serta sunnah yang diabaikan..
    Tentulah jawapannya "TIDAK"..justeru itu diri  menerima azab yang pedih.. -

  Alangkah bahagia seandainya maut menjemput ketika diri sedang berlinangan airmata merasakan manisnya iman semasa sujud  memperhambakan diri , rindu akan berjumpa denganNya.

 
Alangkah indahnya airmata yang selalu berlinangan dari munajat seorang anak yang soleh yang merindukan kemuliaan dan keselamatan bagi kedua orang tuanya...

 
Taburan doanya adalah cahaya yang menerangi kegelapan alam kubur. !

"Kematian adalah nasihat terbaik dan guru kehidupan, sedikit sahaja kita lengahkan dari memikirkannya,, maka kita akan kehilangan guru terbaik dalam kehidupan".

Jadikan malam pertama ini,malam yang dicucuri rahmat dan dan di beri perlindungan ,dijauhi azab dan seksa yang  tidaK  tertanggung oleh diri.