Followers

Saturday, November 13, 2010

Lompat si katak lompat

                                                                      

     Musim hujan dah bermula, Alor Setar dah di banjiri air,banyak kata-katak dihanyutkan air deras.Tidak lama lagi Pantai Timur akan dilanda musim tenkujuh  Di luar riuh rendah sang katak memanggil hujan,ada yang  menyanyi dan ada yang ngomel-ngomelan.

      Ada juga katak yang memerhati  orang lain dan mula ajukan komen dan kritik.Ada yang mula berani buat cadangan.

      Negara kita kaya dengan  katak.

      Ada katak Puru, gatal dan asyik kritik mengkritik  aje.

      Ada katak Pisang., hidup nak cari makan sahaja

      Ada katak Kembung ,dan yang ini tidak senang melihat kejayaan orang lain,sealalui sekak dan merapu.

    .Ada katak  Hijau.,katak kuning, katak biru...katak Merah.pendek  kata disekeliling  kita ada katak.

Ada katak kena  bedah.(Di sekolah dulu katak di bedah di makmal sains untuk kajian)

     Yang terkini,katak mulai cari  pengaruh,kumpul geng dan hendak menjadi pemimpin agung.Sudah ada ura-ura nak menubuhkan parti baru  yang  mungin akan   diberi nama sebagai Front Katak .Motifnya untuk memperjuangkan keadilan Dah ramailah penyokong katak.Hebat lah ni agaknya.

     Sayangnya katak-katak ini lupa bahawa  mereka bakal  menjadi buruan ular terutama ular sawa yang kuat dan berpengaruh yang akan membelit  sekuat-kuatnya dan akhirnya  menelan mereka satu persatu..
                    
Akhirnya ditelan ular.....
                                                                
      Katak melompat lagi mencari perlidungan..kena lompat untuk survival.

     "Lompat katak lompat....lompat,lompat ..depan ada ular !""(pinjam lagu versi P Ramlee)

      "mana ?"

      "lompat !"

      "Aiyaa.......! 

      Dulu ,anak-anak selalu  menyanyi beramai-ramai.


      "Katak O  katak,kenapa kau panggil hujan"


       "Macam mana aku tak panggil hujan,ular nak makan aku..."


       "Ular O ular ,kenapa kau nak makan katak...""


        "Macam mana  akau tak makan katak...memang ia makanan aku !"


         Katak-katak semua...memang nasibkau lah macam tu!