Followers

Monday, November 8, 2010

Wow..246,000 orang jemaah haji !


Jemaah memenuhi jalanraya
                                             
                                                  
Hari ini ,1hb Zulhijjah 1431,para jemaah haji telah mula memenuhi kota suci Makkah,dan kira-kira seminggu lagi mereka akan bertolak  ke Arafah untuk menunaikan rukun haji yang ketiga iaitu berada di Arafah untuk melakukan Wukuf  pada hari kesembilan sebelum bermabit di Mudzalifah dan saeterusnya ke Mina untuk melakukan lontaran.

Mengikut perangkaan,dari jutaan jemaah haji yang hadir
ini 246,000 orang adalah dari Indonesia berbanding dengan 26,000 orang  dari Malaysia .Jumlah yang besar dari Indonesia ini ialah sejajar dengan kuota yang diperuntukkan oleh Pihak Berkuasa Arab Saudi berdasarkan jumlah penduduk..

Apa yang menariknya dari jumlah  besar 246,000  orang jemaah  ini , ratusan  ribu orang  jemaah terdiri dari golongan muda.Rata-rata anak-anak muda ini berada dalam kumpulan untuk melakukan ibadah haji sama ada  ketika tawaf.,saei' atau melontar.

'Program Haji Muda "telah lama dijalankan di Indonesia.Hampir  70% jemaah haji dari Indonesia terdiri dari  golongan anak-anak muda.Pemergian mereka ke tanah suci sebahagian besarnya dibiayai oleh 'Bank Mandiri'.

Apakah nanti akan terdapat inisiatif sebegini di Malaysia ?.

Ketika anak-anak muda Indonesia sedang mengelilingi Kaabah atau melakukan saei,anak-anak muda di Malaysia pula berpusu-pusu dihub hiburan ,mengunjungi supermarket dan pusat-pusat rekreasi.Lebih  menyedihkan, di masa yang sama ramai yang merempit di-jalan-jalan raya.Ada yang maut seolah-olah membunuh diri .

Dr.Siti Mariah Mahmood,(Parlimen Kota Raja)ketika membahaskan baget 2011 menyatakan; "Sungguh menyayat hati apabila majoriti yang terjebak di dalam krisis akhlak ini adalah orang Melayu beragama Islam.Sekali gus telah memberi satu imej yang amat negatif kepada Islam dan Bangsa Melayu."

"Usaha beberapa kementerian hanya mempu untuk cuba merawat setelah sakit menjadi parah atau 'anologi penyakit barah' yang sudah merebak dan berada di tahap tiga atau empat"

"Banyak program yang dianjurkan kerajaan banyak menggalakkan dan membuka jalan kepada anak-anak muda untuk terjebak ke dalam kancah maksiat".
                                                              
Sudah sampai masanya kerajaan    mewujudkan program "Haji muda" (bukan sahaja Iman Muda) dengan ini  "moral policing' yang positif dan berhemah boleh direalisasikan sebagai   usaha mencegah serta mendidik anak-anak muda  supaya menghormati adab kesopanan masyarakat dan agama..

Pihak suwasta dan media utama negara boleh membantu  menjayakan program "Haji Muda" lagipun selama ini ,mereka telah banyak menganjurkan program sosial dan hiburan (yang menelan perbelanjaan yang tinggi) .
                                                           
                                                      
 Alternatif baru boleh juga diadakan untuk meminimakan kos perjalanan.Contohnya  di Eropah  sebuah kapal cruise "Costa Serena" yang moden  dan canggih belayar di antara Sepanyol dan Turki dengan membawa hampir 4,000 orang penumpang termasuk anak kapal.merentangi Laut Mediterranean..

Apakah Tabung haji (dengan bantuan kerajaan ) tidak boleh membina kapal"Cruise Haji" sebagai memenuhi keperluan  asas para jemaah dimasa akan datang.

Soal  kuota untuk jemaah haji dewasa tidak timbul kerana ramai yang ke tanah suci setiap tahun adalah terdiri juga dari mereka yang  sekali dua atau lebih mengerjakan haji.Yang wajib hanyalah sekali. Lain lah jika rata-rata  jemaah haji dewasa dan yang  tua  begitu tamak atau selfish hendak memberi laluan kepada anak-anak muda.
                                                                   
Sebahagian dari anak-anak muda Indonesia
                                                         
Selain itu "Dana  Khas "boleh dibentuk untuk menjayakan program "Haji Muda"dan tidak lah salah kita meniru cara orang lain kerana di dalam kebudayaan "meniru" sudah menjadi  salah satu trend penting dalam "Difusi kebudayaan"

Apakah rasional sebenar kita hendak membina "Menara Warisan"yang akan menelan kos  yang amat tinggi..Apakah tidak boleh digantikan dengan kapal "Warisan Haji" ?yang boleh menyelamatkan  anak-anak muda kita yang bakal mewarisi negara dengan  rasa takwa dan iman.

Sudah pasti anak-anak muda kita akan berterima kasih dan menjunjung tinggi pengorbanan kerajaan.

Sebaliknya mereka akan mempersalahkan dan mencemuh kerajaan yang khayal. dengan"Menara Warisan" dan hub hiburan kerana  semua ini tidak menjanjikan jalan terbaik untuk ke suyrga!

No comments:

Post a Comment