Followers

Saturday, April 25, 2009

Bahasa Budu lagi !

"Tak kenal maka tak cinta"

Ini sudah selalu kita dengar,tapi malangnya ramai orang di kalangan kita tidak tahu bahawa bila ia merujuk kepada "Bahasa",kita seringkali sengaja atau tidak mahu mengenalinya walaupun sesuatu yang diperkatakan itu ada nilai budayanya,nilai estetik dan kaya dengan nilai-nilai sentimentalnya.

Itu lah yang berlaku pada Bahasa Budu, jolokan secara sinis agaknya kepada Bahasa Kelate (Kelantan),yang satu dari pada ciri keistemewaannya adalah, ia "simple" dan tepat penggunaan atau rujukan melalui nya.Jelasnya ia memenuhi kriteria
"Simplicity is beauty"

Pelayar laman web,boleh melihat dan menyelami bahasa ini (sebagai contohnya)melalui blog bertajuk Hobi dan Kehidupan di alamat
http://mrsnorhobi/blogspot .com/

Hari ini teknologi mengubah segala-galanya dengan pentas,namun bahasa masih dapat bersaing malah bersama dalam membina fikiran serta hati manusia.
Ini ada, pada Bahasa Budu.

Penggunaannya dalam masyarakat masa kini sudah meluas dan sudah menjadi normal.Kita dengar dimana-mana orang (bukan dari Kelantan) menyebut "Guana", "Kecek apa","kelih apa"',"Ghoyat", nak getek" dan banyak lagi.Tak mampu saya nak turunkan semuanya.

Baru-baru ini sebuah filem diberikan judul "Budak Kelantan"di tayangkan kepada umun.Dialek dan Bahasa yang mudah dan bersahaja.Memang efektif.Kecuali penonton tidak mahu atau gagal memahaminya.

"Ogre lawa"
Mari kita berkongsi pengalaman untuk memahami kata-kata di atas.Di Kelantan dalam tahun-tahun 50'han dulu,bila sahaja menyebut "Ogre lawa" (Orang yang lawa)ia banyak merujuk kepada gadis-gadis dan wanita yang berada di Daerah Pasir Mas,khusus nya di Seberang Pasir Mas dan di Salor.
Ramai orang mencari pasangan dengan menjenguk ke kawasan ini.(Kalau tidak silap saya,peserta ratu cantik "Miss World"di suatu masa dulu yang mewakili negara datangnya dari Pasir Mas )


Kini Ogre Lawa" ini ada di-mana-mana.
Dari Kota Bharu ke Gua Musang,ke Kg.Legih di Ayer Lanas , sampai ke Bachok,Tumpat dan Pasir Puteh.Semuanya tidak asing lagi.



2 comments:

  1. Salam Probakti
    Terimakasih letok link blog ambi sinni.Terharunya ambo. Ambo pon sikit pun tok sekkor, blog ambo guna bahasa budu lebih bayok dari bahasa Melayu, ghamaa jugok pengunjungnyo. Ruponya ghamaa hok nok blajaa bahasa budu kito ni.

    Sekali lagi terimakasih.

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah. Sekadar pemberitahuan demi kesejahteraan hidup.

    Rancangan "Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net" kini, ke udara di screen komputer anda. Sertai & daftar sekarang. Kemasukan adalah PERCUMA...

    ReplyDelete