Followers

Friday, October 15, 2010

Bila semuanya hendak digalas !


                                                             
                                                                     
                                                                         
   Biasalah  apabila sesuatu pilihanraya kecil  di istihyarkan di sesuatu kawasan,maka bermulalah  pelbagai rancangan segera,projek segera, agihan bantuan segera .  Pendek kata, semuanya segera...

  Di Galas , ini juga tidak terkecuali.

  Dalam beberapa hari sahaja  sewa rumah naik melambung beratus peratus dari lima hingga duabelas ribu ringgit .Kayalah yang empunya rumah sewa.  Tuan punya kedai  makanan telah mula mencongak  keuntungan besar yang nanti  boleh dikaut.Pemilik kereta sapu dan persendirian  juga mula menghitung  tawaran yang akan di terima.Banyak lagi pihak yang berkira-kira untung yang nanti nak digalas.

   Inilah saatnya rezeki datang mencurah-curah. Orang dari luar datang dengan kereta besar,kereta 4w drive dan sebagainya  menghulur 'Bantuan Ikhlas" , wang tunai ,makanan dan keperluan  asas rumah seperti simen,zin dan kayu. Begitu banyak...galas sahaja semuanya !

   Orang kampung sudah banyak pengalaman.Mereka tetap dengan pendirian yang sedia  ada.Mereka tidak mudah lupa.Yang mudah lupa itu adalah Orang Melayu yang baru nak  jadi Melayu.....dan yang baru nak jadi Islam!.

   Bila habis musim pilihanraya nanti, tidak ada lagi  yang hendak  di galas.

   Tok Guru pernah berpesan.."Bagi beras ambik,bagi lembu tarik..bagi kain pakai....."

   Di Galas  ,bukan semua orang boleh di galas.Mereka ada harga diri, iman dan taqwa meskipun setiap waktu dihimpit  penindasan,penipuan, diskriminasi dan penyalahgunaan kuasa.
  
   Yang jelas  , di sini tidak semuanya boleh digalas .
  

3 comments:

  1. jelasnya tak semua pengundi boleh disogok,ditipu,dipaksa,dihimpit mental mereka dengan berita yang dimanipulasikan,lebih-lebih lagi janji pembangunan fizika dan material.

    Mereka lebih suka memilih jalan agama;yang membezakan antara hak dangan yang batil

    Tidak ada ertinya "kemenangan"jika Ia berasaskan penipuan!

    ReplyDelete